Mine beste tips for å holde en rå koreografi-time!

inspartum akademi
april 3, 2020

«Det viktigste, folkens, er å ha det gøy!» Dette blogginnlegget tar for seg mine beste tips for å holde en knakanes god koreografi-time hvor alle kjenner mestring!Pia Eliassen, instagram: @piaelias

Jeg heter Pia Eliassen, og startet som instruktør på SATS i 2012, og har i senere tid tatt steget videre som personlig trener og kostrådgiver. Dansen har vært en del av livet siden «Spice Girls» på jenterommet, og etter danselinja på VGS tok jeg en treårig danseutdannelse ved Bårdar Akademiet. Jeg brenner for å få folk i bevegelse, og at trening skal være et frirom i hverdagen!

Hvor ofte har ikke vi danseinstruktører hørt utsagn som: «Jeg liker jo å danse, men åh, jeg tør ikke», eller «Jeg kommer bare til å drite meg ut», eller «Alle der inne er flinkere enn meg»? Ofte er dette mennesker som faktisk liker å danse og bevege seg til musikk, men av en eller annen grunn tør de ikke å bevege seg inn i gruppetreningssalen. Hvorfor er det slik?

Det er ganske normalt at man kjenner på disse følelsene med en gang man er utenfor sin egen komfortsone, eller er helt nybegynner. Frykten for at andre skal se på en eller at man skal gjøre noe feil, er stor. Det er her du som gruppeinstruktør kommer inn!

Som instruktør har du en viktig rolle for å skape et godt miljø for absolutt alle, og her kommer mine beste tips for å skape en skikkelig fest av en time:

1. «Det viktigste, folkens, er å ha det gøy!»
Denne setningen avslutter jeg med hver eneste gang i introduksjonen min. Som instruktør av en danseklasse er det uhyre viktig med en god introduksjon av timen, samt en forventningsavklaring på hva som venter deltagerne. Her mener jeg ikke kun hvordan timen er bygget opp, men også hvorfor det ikke er så «himla» farlig om man ikke får til alle trinnene første gangen. Mest sannsynlig vil du beholde samme koreografi over en lengre periode, slik at man har god tid til å få inn trinnene (på denne måten vil du kanskje skaffe deg noen gjengangere også?), og etterhvert kunne slippe seg ordentlig løs! Kanskje noen deltagere først vil konsentrere seg om å få til trinnkombinasjonene med beina? Eller kanskje man føler seg mer komfortabel om man står bakerst i gruppa og kan følge de andre deltagerne? Hva skjer egentlig om man tar feil av høyre og venstre? Mest sannsynlig skjer det ingen verdens ting.

2. Skap en kul atmosfære!
Å skape en stemning i rommet kan utgjøre en stor forskjell. Jeg oppdaget for noen år siden at belegget på dansetimen min plutselig skjøt i været etter at jeg skrudde av lyset, og kun hadde spotlighten på meg som instruktør. Denne lille detaljen gjorde at deltagerne ikke følte seg like eksponert og følte seg mer «gjemt bort», og det gav også en mer «dansegulv/nattklubb»-stemning i salen. Det ble lettere å glemme alle andre i rommet, og terskelen for å slippe seg skikkelig løs ble betydelig lavere. Om du har mulighet til å endre lyssetting i salen, kan jeg anbefale deg å prøve det! Personlig liker jeg også å ha litt dempet dansemusikk i salen når deltagerne kommer inn, slik at det ikke er helt stille. På denne måten får de en liten smakebit av det som kommer, samt at det kanskje begynner å rykke litt i dansefoten allerede.

3. Lag på lag
En dansetime kan bestå av både lette og mer krevende trinnkombinasjoner, og hvordan du legger fram hvert trinn kan være avgjørende for mestringsfølelsen hos deltagerne dine. Her kan jeg anbefale å bryte opp veiledningen din i ulike lag. Start med det viktigste, nemlig å forklare og vise HVA du gjør. La gjerne dette steget få «lande litt» hos deltagerne før du går videre på HVORDAN du gjør bevegelsen. Her kan du gjerne krydre litt med bilder, språk, følelse etc. (dette kommer jeg tilbake til), og også kanskje gi noen alternativer. Det viktigste med disse «lagene» er å la de fordøyes litt av deltagerne dine, og husk å ikke snakke ihjel timen din!

4. Bruk bilder og visualisering
Her kommer krydderet i coachingen inn! I vanlige styrke/kondisjons-timer i sal er gjerne coachingen veldig konkret som for eksempel: «Se til at knærne peker i samme retning som føttene i knebøyen», men i en dansetime kan du tillate deg å være mer kreativ i veiledningen din. Tenk gjennom koreografien og trinnene dine. Hvordan er «følelsen» i dette trinnet? Er bevegelsen hard, myk, rask, seig? Kan du assosiere trinnet med en gjenstand, en stemning eller kanskje en hverdagslig bevegelse? Ved å krydre coachingen på denne måten kan du få deltagerne til å forstå teksturen i bevegelsen og man blir mer fokusert på hvordan dansen føles, fremfor å gjøre trinnene helt perfekt. Dette er også et viktig moment for å få skape mestringsfølelse hos nybegynnere og deltagere som ikke har sett koreografien tidligere.

91108289_209685026969807_2821444916746387456_n.jpg

5. Lag kallenavn
Dette er et fint verktøy for å ikke snakke seg i hjel på koreografi-timer. Ved å lage korte kallenavn eller nøkkelord på trinn og trinnkombinasjoner, vil det være enklere for deltageren å huske koreografien, og videre kunne sette sammen ulike bolker. For eksempel; du lærer bort et nytt trinn og kaller dette konsekvent for «hammeren». Etter mange repetisjoner med dette, går du videre til en ny kombinasjon som du kaller for eksempel «bølgen» (helt vilkårlige alternativer her altså..). Når du da skal sette sammen disse to trinnene i koreografien, kan du bare bruke «hammeren» og «bølgen» til å pre-cue, og deltageren kan linke nøkkelordet til trinnkombinasjonen.

6. Gi utfordringer
Hva med dem som kommer på timen din hver uke og som kan hele koreografien utenat? Hvordan kan du tilfredsstille disse uten at timen blir kjedelig etterhvert? Her kan du gi dem en utfordring! Du kan be dem lytte til dynamikken i musikken, og utføre koreografien deretter. Du kan utfordre dem til å gi slipp på speilbildet. Du kan gi dem en følelse de skal danse koreografien med, for eksempel «glede» eller «sinne». Det er bare fantasien som setter grenser, men dette kan ta dansetimen til nye høyder for de erfarne danserne!

7. Vær morsom!
Denne faller kanskje ikke like naturlig for alle, men her er det også ulike framgangsmåter du kan bruke om du ikke er en «sjarmør» fra naturens side. Her kan du for eksempel bruke musikken som referanse, enten med tekst eller med andre momenter i musikken. Humor er en fin måte for å få deltagerne til å slappe mer av og ikke ta seg selv (eller deg) så høytidelig. Kanskje du skal tørre å drite deg ut litt, slenge ut en liten vits i ny og ne for å få deltagerne til å trekke litt på smilebåndene. Det er dog viktig at du ikke går helt bananas på dette punktet og at hele timen blir et «one-man-show» fra din side, husk at dette handler om å gi en god treningsopplevelse!

8. Vær deg sjæl
Dette er muligens det viktigste punktet. Og noen ganger det vanskeligste. Det vil alltid være medlemmer som ikke liker deg eller produktet du legger fram. Det vil alltid være deltagere som ikke får til trinnene, som blir frustrerte og som kanskje til og med forlater timen før den er ferdig. Men det er viktig at du som instruktør våger å stå i det, byr på deg sjæl og ikke minst er deg sjæl. Om ikke alle får til koreografien første gang, så kommer de muligens tilbake bare fordi du er deg og du gav dem en god opplevelse likevel!

Jeg håper du fikk noen gode og verdifulle tips i dette innlegget om hvordan du kan lage en god treningsopplevelse på de koreografibaserte timene dine. Kanskje ikke alle tipsene passer for deg og din time, men her er det lov til å prøve og feile litt! Og hva var det aller viktigste? Jo. «Det viktigste, folkens, er å ha det gøy!»

//Pia Eliassen
Gjesteblogger inspartum akademi

Del dette innlegget
inspartum-akademi-logo
inspartum engasjerer og utdanner instruktører innen gruppetrening til selv å skape nye, unike treningsopplevelser, som igjen kan inspirere til nytt engasjement og treningsglede i befolkningen.

© 2024 inspartum – inspirasjon til å skape.
Ved å bruke denne nettsiden aksepterer du vår bruk av «cookies». Vi bruker «cookies» for å tilby deg en god opplevelse og hjelpe nettsiden med å fungere bedre. Les mer om vår «cookie policy» her.
cartcrossmenuchevron-down