En dyktig og profesjonell instruktør bør inneha gode kommunikasjonsferdigheter for å nå ut til alle menneskene i salen. Som gruppeinstruktør er man ansvarlig for å legge opp timen på en pedagogisk måte, slik at deltagerne sitter igjen med en følelse av å ha forstått hva de har gjort, hvordan de ulike øvelsene skulle gjennomføres, samt hvorfor man gjorde det man gjorde. Jo tydeligere man er i sin instruksjon, jo enklere blir det for deltagerne å følge. Dette skaper mestringsfølelse, som igjen fremmer indre motivasjon blant deltagerne – glede og trivsel.
VIKTIG: Vær tydelig på både verbal-, og non-verbal kommunikasjon!
Det vi instruktører gjerne ikke tenker over er at deltagerne våre lærer og tilegner seg kunnskap og informasjon på forskjellige måter! Deltagerne våre er forskjellige og er derfor helt avhengig av at vi er dyktig på både verbal-, og non-verbal kommunikasjon. Noen lærer mest av verbal instruksjon og må høre hva de skal gjøre for å forstå. Noen ser mest på visuelle tegn, og synes det er tydeligere enn verbal instruksjon fordi man slipper støy-elementet som gjerne oppstår når man kommuniserer verbalt. Andre må bruke øynene å se teknikken og øvelsesbilde til deg som instruktør for å se hvordan man faktisk gjennomfører øvelsen for å forstå det man skal gjøre. For å nå ut til alle menneskene i salen er det derfor viktig at man kommuniserer tydelig verbalt, og non-verbalt.
Beveg deg rundt i salen og se deltagerne – alle deltagerne
Et enkelt og effektivt tips for å nå ut til flere deltagere på, er å bevege seg rundt i salen i løpet av timen. Sett deg et mål om å ha vært på alle sidene og på bakre rad når timen er over! Om du holder en styrketime er dette en glimrende måte å kunne korrigere teknikk, svare på spørsmål eller se deltagerne på sidene og bakre rad i øynene. Er det en koreografitime kan det å stille spørsmålet «hvordan går det med dere på venstre side?», eller å rose «gjengen på bakerste rad» være en fin måte å anerkjenne alles oppmøte og innsats på!
Alternativer
Å gi alternativer er viktig for å ikke ekskludere noen fra aktiviteten man skal gjennomføre. Vi ønsker at gruppetrening skal være et tilbud for alle. For at vi skal lykkes med dette, er det viktig at du som instruktør planlegger godt. Et tips er å alltid gjøre deg en tanke om hvordan en øvelse eller et trinn kan gjøres enklere, eller mer utfordrende. Når vi lykkes med å formidle alternativer, så skjer det magi i gruppetreningssalen. Det er viktig å huske at alle har forskjellig forutsetning, bakgrunn og mål. Møt hvert medlem på deres nivå, og vi garanterer at de vil ønske å komme tilbake.
Bruk visualisering for å nå ut til nye deltagere!
Vær kreativ med språket og finn ord, uttrykk og setninger som kan fortelle deltagerne hva de skal få til på en positiv og kreativ måte. Det er ikke alle deltagere som har like god koordinasjon eller kroppsforståelse. Dette gjelder kanskje spesielt nybegynnere som ikke har noe forhold til hva å «trekke skuldrene tilbake», «løft brystet» eller «skyve hoften frem» vil si. Er du vant til å snakke teknisk, kan det å gjøre språket mer kreativt og frodig være en fin variasjon. Dette er også gjerne mer «spiselig» og forståelig for nye deltagere. Istedenfor å si at deltagerne «Ikke skal krumme ryggen» kan du f.eks. si; «Kjenn at du har en stolt holdning», «Løft hjertet og blikket», «Vis frem sløyfen på skjorten eller det fineste smykket du har». På denne måten kan du få deltagerne til å trekke skuldrene tilbake og løfte brystet, uten at du forteller dem hva de ikke må gjøre eller å bruke vanskelige ord og uttrykk.
Håper du fikk noen gode tips for å nå ut til alle deltagerne i salen din! Verktøyene kan også være en fin måte å utfordre deg selv som instruktør på. Jeg ønsker deg masse lykke til!
Karianne Solberg
//inspartum akademi