Blogg

Gruppetrening vs. Egentrening – hva er egentlig best?

Inspartum-709
Forskning / Gruppe­instruktøren (sal og sykkel)

Gruppetrening vs. Egentrening – hva er egentlig best?

Det er mange som snakker om gruppetrening vs. egentrening og hva som egentlig er «best»? Media er også glad i å løfte frem enkelte treningsformer og følger trendene slavisk. Det er alltid like fascinerende hvordan media vil ha én fasit og hvordan de fremstiller mye svart/hvitt – enten/eller, men fra et mer kommersielt ståsted, så skjønner vi selvsagt også at dette «selger». Likevel er det veldig synd at det skal være slik og spesielt når det kommer til f.eks. trening og kosthold. Når media serverer leserne kun den ene «sannheten» etter den andre, lite nyanserte artikler og tvilsomme påstander, er det ikke rart at folk blir usikre på hva de skal velge. Derfor ønsker vi løfte frem denne problematikken, og gjennom artikkelen gir vi deg svaret på hva som er «best» – om man virkelig kan kategorisere den ene treningsformen som bedre enn den andre!?

Hva er best av gruppetrening og egentrening?
Dette er to helt ulike måter å trene på, som begge er unike på hver sin måte og har ulike fordeler. Å karakterisere en av treningsformene som bedre enn den andre vil være helt feil og etter min mening svært misvisende. Spør du en smilende og lykkelig «gruppetreningsentusiast» på vei ut fra en time, vil nok vedkommende svare; «Gruppetrening så klart!», men spør du en som er genuint opptatt av bevegelse, dedikert til sin egentrening og har opplevd mestring i studio, vil vedkommende svare; «Egentrening så klart!». Hva man vil karakterisere som «best» vil være svært subjektivt ut fra hva man selv foretrekker, liker og finner glede i, men ut fra et faglig ståsted, vil vi ikke si at det ene er bedre enn det andre.

Begynner man å snakke om treningseffekt og hva man får ut av de ulike treningsformene, så vil imidlertid den enkeltes mål være avgjørende for hva man bør velge. Fra treningslæren vet vi at spesifisitet er nøkkelen for å nå konkrete treningsmål. Enkelt forklart – vi blir gode på det vi trener mye på! Det vil si at har du et mål om å ta 100kg i knebøy, så må du gjøre mye knebøy og du må våge å løfte tungt. Da er ikke styrketrening i sal tilstrekkelig. Skal du for eksempel løpe et halvmaraton, er det nødvendig å løpe mye og jobbe med et treningsopplegg tilpasset konkurransedistansen. Da vil ikke kun høypuls- og dansetimer være nok for å forberede deg tilstrekkelig til prestasjonen. Har du spesifikke mål, må du også trene deretter. Egentrening gir også rom for mer individualisert trening og man kan tilpasse alt ut fra eget ønske (øvelser, nivå, tempo etc.).

Når det er sagt, så er imidlertid gruppetrening en fantastisk arena for mye trenings- og bevegelsesglede, og en treningsform som gir et utrolig bra treningsutbytte. Det er et supert sted å begynne som ny, det er en flott arena for å lære nye ting, vedlikeholde formen eller kanskje bare «drømme seg bort» på en dansetime samtidig som du får styrket hjerte! I tillegg er det sosialt og motiverende, og forskning har også vist at det å trene sammen med andre påvirker den enkeltes innsats, og at man presterer bedre. Så vi sier som Ole Brumm; «Ja, takk begge deler!». Det handler i utgangspunktet om hva målet ditt for treningen er og hva du trives med. For mange er kanskje en kombinasjon den beste løsningen.

Hvilke gruppetimer gir egentlig mest resultat? Hva passer for den enkelte? Hva skal man se etter i en gruppetime?
Igjen så er det ikke slik at vi kan klassifisere ulik gruppetrening som «bra» eller «dårlig», alt handler om målsetting og hva man ønsker med treningen. Vi vil derfor først og fremst anbefale folk å gå for gruppetimer de synes er morsomme og som de trives med! For er det én ting vi vet fra idrettspsykologien, så er det at mennesker som finner glede i selve aktiviteten, er de menneskene som opprettholder motivasjonen og treningen over tid og som også har større sannsynlighet for å lykkes med for eksempel en livsstilsendring. Det vi i idrettspsykologien kaller for indre motivasjon er nøkkelen til suksess. Det at man trener og beveger seg fordi man synes det er gøy, givende og at aktiviteten i seg selv gir individet verdi. I tillegg vet vi fra treningslæren at prinsippet om kontinuitet er svært viktig for fremgang og for å nå treningsmål. For å sikre kontinuitet er trivsel og motivasjon avgjørende. Derfor vil vi anbefale å velge den treningen du liker og klarer å holde vedlike over tid!

Synes du det er vanskelig å finne frem på timeplanen på senteret blant mange ulike gruppetimer, vil vi anbefale å ta kontakt med resepsjonen eller en instruktør på senteret og be de fortelle deg litt om timene. Du kan også teste ulike gruppetimer og bare informere instruktøren på starten av timen at dette er din første gang, så kan du få ekstra informasjon og hjelp. Da har du også mulighet til å spørre instruktøren om treningsmålet med timen, hvordan den er lagt opp, innhold etc. Dette gjør også at du får mer innsikt om det er en time som samsvarer med dine mål og ønsker. Ta gjerne med deg en venn på trening og gjør det til en opplevelse sammen.

Hvordan skal man gå frem for å finne den perfekte kombinasjonen for å nå sine mål?
Som sagt er en kombinasjon av egentrening og gruppetimer en god løsning for mange. Kanskje har man spesifikke mål man ønsker å jobbe med, så kan dette være fokus i egentreningen og så kan man bruke gruppetreningen til å fylle på med variasjonsøkter, med det man kanskje ikke liker best å gjøre på egenhånd, til å prøve ut noe nytt eller kanskje bare for å ha det gøy eller slappe av. For de som ikke har spesifikke treningsrelaterte mål, men som ønsker å trene for å opprettholde en god helse, for gleden og overskuddet det gir, vil kanskje enten bare gruppetimer eller bare egentrening være det som passer vedkommende best.

For de fleste er utfordringen å få inn nok trening og aktivitet i hverdagen, og dette er ofte grunnen til at man kanskje ikke når de målene man ønsker. Derfor er det så viktig å finne en treningsform man kan opprettholde over tid, fremfor å fokusere for mye på akkurat hva slags trening det er. All bevegelse er god bevegelse, og så «koker» det bare ned til hva målet ditt med treningen egentlig er. Vi tror det er viktig at folk er tro mot seg selv og setter mål de faktisk ønsker å nå. En ting er å ville få til for eksempel en «pull-up», en annen ting er om man er villig til å legge ned det arbeidet som kreves. Dette er et godt spørsmål man kan stille seg selv. Forskningen viser at det er større sannsynlighet for å nå et mål om målet i seg selv trigger følelser og det virkelig er noe man ønsker å få til. Realistiske målsettinger er derfor avgjørende og at man går for det man selv ønsker, ikke hva for eksempel media forteller at man bør gjør.

Hvem passer egentlig gruppetrening vs. egentrening for?
Gruppetrening passer i utgangspunktet for alle! Gruppetrening passer for kvinner og menn i alle aldre, med alle ulike typer forutsetninger og målsettinger. Gruppetrening som treningsform har utviklet seg enromet de siste 20-30 årene og er ikke i dag lengre bare forbundet med «rosa leggvarmere», «turndrakter» og trinn i takt, men er i dag et treningstilbud der alle kan finne sin plass. I dag finnes det alt fra rå styrketimer, bootcamp, H.I.T., crosstraining og løpetimer, til de mer velkjente timene som sykkel, høypuls, yoga, pilates, dans, step, aerobic og mye mer! I tillegg til gruppetimer tilpasset egne målgrupper som seniortrening, trening for ungdom, trening for gravide osv. Dette gjør at gruppetrening er en flott arena for økt bevegelsesglede og treningslyst for mange mennesker.

Gruppetrening passer for blant annet deg som:

    • Vil endre livsstil, investere i egen helse og øke livskvaliteten.
    • Ikke har funnet den treningsformen du trives med, og som opplever manglende motivasjon.
    • Ønsker nye utfordringer.
    • Ønsker å opprettholde en sterk og sunn kropp, og trene for helsens skyld.
    • Vil trene sammen med andre, møte nye mennesker og bare ha det gøy.
    • Skal trene deg opp igjen etter sykdom, skade, eller lange treningsopphold.
    • Er nybegynner (helt fersk på et treningssenter).


Egentrening i studio
er også noe de fleste kan finne glede i, men krever i motsetning til gruppetrening mer kunnskap om trening og treningsplanlegging. Går man på gruppetimer blir man veiledet gjennom treningsøkten av en trygg og kompetent instruktør, som har skreddersydd et treningsopplegg tilpasset nivå og målsetting for timen. Dette er derfor et fint sted å begynne som ny. I studio må man legge opp treningen selv, man skal ha kunnskap om øvelser, sammensetning, bruk av ulikt utstyr osv., og krever derfor mer av den enkelte. I tillegg kan det være deilig å gå på en gruppetime og bare få «servert» en treningsøkt etter en lang dag på jobb, uten at man også må bruke energi på å planlegge sin egen trening. Alle kan imidlertid lære å trene på egenhånd i studio, men føler man seg ekstra usikker, ville vi anbefalt å investere i noen timer med en personlig trener. Er du derimot komfortabel med å trene alene i studio, gir dette en super arena for progresjon og utvikling. Det er svært fleksibelt og du kan legge inn treningen akkurat når det passer.

Disse mytene om egentrening og gruppetrening kan vi avlive med det samme!
Vi vil gjerne avlive en myte én gang for alle, og det er at gruppetrening ikke bare er «tulletrening», men god og effektiv trening! Vi tror mange fortsatt ikke helt vet hva gruppetrening innebærer og mange tror også at det fortsatt bare er «aerobic» og «styrketrening med strikk». Men gruppetreningen har utviklet seg og i dag kan man delta på svært mange, gode treningsøkter, designet av dyktige og kompetente trenere, og få et svært godt treningsutbytte. Trening påvirkes også av trender i bransjen og etter at styrketrening i studio ble veldig populært, også for jenter og kvinner, forsvant mange ut av salene. Det er også i dag mange treningsprofiler og andre aktører, som ofte fremmer kun en type treningsform som den aller «beste og mest effektive». Dette gjør også at mange blir usikre på hva de skal velge, og det synes vi er veldig synd. Vi ser verdien i all form for bevegelse, og tror det er viktig at folk forstår at de må velge den/de treningsformen/-ene som de trives best med og som samsvarer med deres mål. I tillegg er det viktig å tenke variert uansett hva man liker å trene. Nøkkelen til en frisk og sunn kropp er variasjon.

Når det gjelder myter for trening i studio, tror vi det viktigste er å ufarliggjøre denne arenaen for trening. Treningsstudioet er virkelig åpent for alle, og ikke bare for de som «løfter tyngst». Det er heller ikke sånn at man må trene seg opp før man kan begynne på et treningssenter og trene på egenhånd. Det viktigste er å be om hjelp hvis du føler deg usikker, slik at du blir trygg og får et positivt møte med trening på egenhånd.

Oppsummert – det er ikke noe som er bedre enn det andre – både gruppetrening og egentrening har utrolig mange fordeler, men det handler om hvilke treningsmål du har og hva du trives med! Velg det du klarer å opprettholde over tid <3 All bevegelse er GOD bevegelse!

Håper du ble inspirert til en variert treningshverdag og at du vil ta dette med deg inn i rollen som både instruktør og PT og oppfordre kundene til å prøve begge deler! 🙂

//Eva Katrine Thomsen
inspartum akademi

 

Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping